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Tadyant n Ureẓqi ak d Qeddur

, par - commentaire

Imlal uqvayli d waɛrav deg tmanaɣt n Lpari, akken kan it-iwala zzat-s, inṭeq ara ɣur-s s tegnawit-is. Aqvayli iɣaḍ-it lḥal imi ttikelt tamenzut it-imla, inteq ar ɣur-s s taɛravt-is. Ihi, hatay d acu is-yerra s umeslay mas Areẓqi avayli aḥerri.

Qeddur: Mlaḥa bata ndah law-li (s taɛravt).

Areẓqi: - Ur fhimeɣ ara d acu i d-qqareḍ ay amexluq n Yillu ! (is yerra s teqvaylit) !

Qeddur: -Ur tefhimeḍ ara taɛrabt ? Kečč mačči d Aɛrav ? (s trumit i ttemmeslayen seg imiren).

Areẓqi: -Aɛni yura af unyir-iw nekk d aɛrav ?

Qeddur: - Ittbin ɣef udem-ik belli d aɛrav i telliḍ axṭet acebbub-ik d averkan

Areẓqi: -Aaah, tḥesbeḍ-iyi d aɛrav, acku acebbub-iw d averkan ?... Akka i ɣur-k i d aɛrav ? Ma ɣur-k kra n win u ɣur acebbub-is berrik neɣ di ṣṣifa-s d axemri, d aɛrav? Ini-yi-d ihi ma Iṭelyaniyen, Ispenyuliyen, imi ula d nutni acebbub-nsen d aberkan ma d Aɛraven i llan ?

Qeddur: -Maca , kečč tferka taɣerbit !

Areẓqi: -Atan as-neḥseb ttidett-id nniḍ, nekk tferka taɣerbit neɣ akken teqqarem "d amuɣrabi" (yernu awal agi kerheɣ at-id-iniɣ acku s taɛravt) Iqennaɛ-ik i wakken ay-iterreḍ d aɛrav ?

Qeddur: -Ih!

Areẓqi: (dɣa immeslay-as s teqγaylit) Ihi, ma tfehmeḍ ayen i ki-neqqareɣ ?

Qeddur: -Ur fhimeɣ ara tagnizit-nwen ! Siwel-iyi-d s taɛravt !

Areẓqi:-Tura id-nniḍ, imi acebbub-iw d averkan yernu n tferka taɣerbit, nekk d Aɛraγ i lliɣ.

Qeddur:-Amek armi ur tessineḍ ara taɛravt ? Yak kečč d azayri, yernu taɛravt ttutlayt n taɣelnawt n tmurt n Lzayer...

Areẓqi:- A neḥseb belli ssneɣ taɛraγt-agi-nwen, neɣ tagi terriḍ ttutlayt taɣelnawt, dɣa dayen d Aɛrav ?...Yerna ɣas ssneɣtt a ttemmeslayeɣ, a ttesqedceɣ kan ma yella ḥwaǧeɣ-tt. Am akka tura tebɣiḍ a tthedreɣ neɣ ay-id-sseqsiḍ af kra, ur k-in ttarraɣ aras taɛrabt-ik yernu yehwa-yi ! Bɣu neɣ mmet !

Qeddur: -Kunwi s Leqvayel aṭṭas degwen teqqarem mačči d Izayeriyen i tellam.

Areẓqi: -Ur umineɣ ara illa uqvayli ur neqqar ara netta mačči d Azayri.

Qeddur: Ak qqareɣ llan yernu aṭṭas degsen!

Areẓqi :-Ahat ad yili, acku awali agi Azayri yuɣal ar iberraniyen d aɛrav.
Qeddur yugi ad istaɛref xas akk ayen is d-yesmar bac ad ifhem.

Qeddur: -Lekwaɣeḍ-ik s waci i yuran, mačči s taɛraγt ?

Areẓqi: -Uran ula s trumit ! Qeddur yessusem kra n sigund, dɣa:

Qeddur:- Neḥsa belli d stiɛmaṛ akk ag gan lfiraq agi gananeɣ.

Areẓqi: -Dagi tɣelḍeḍ, d Fransa iken yerran d aɛraven armi assagi kečč i tɣileḍ d aɛrav i telliḍ ! Ur taɛlimeḍ ara d Fransa i igan tannaḍt n wass n 13 buǧember 1866?.... d wayen nniḍen. Akken aɛravawal yernu yugi ad yamen.

Qeddur: -Maca imasiḥen n Larebɛa Nat Yiraten wwten aken erren d Ikuffaṛ.

Areẓqi: -Xas wwten aɣ erren d lkuffar akken d-nniḍ, acḥal yuɣalen deg-sen d imasiḥen ? Qeddur, isusem kan.

Areẓqi: - Wigi id teqqareḍ wwten aɣ erren d imasiḥen akken a nesbeɣ d irumyen, ass-a d kunwi txeddemem kifkif s tneslemt-nwen, tebɣam anuɣal d aɛraven. Qeddur yettkemmil deg awal-is ɣef tbendirt, af lfiraq n tmurt, atg....

*Ceci est basé sur des faits réels durant la fin des années 80

Vos commentaires

  • Le 15 mai 2012 à 18:38, par amazigh
    En réponse à : Tadyant n Ureẓqi ak d Qeddur

    Depuis plus de deux siècles, la reconquête des droits linguistiques est au cœur de la revendication identitaire de la société catalane. Il faut rappeler que la Catalogne perd ses droits linguistiques en même temps que ses droits tout court comme communauté à part entière en Espagne au 18 èm siècle. Les dates clés que les pertes des droits linguistiques, c’est en 1768 d’abord où l’obligation de l’enseignement en castillan est décidé par Madrid, puis 1939, lors de la victoire franquiste et la fin des droits que la République avait octroyés à la Catalogne (c’est le début d’une vraie répression de la langue catalane, sans commune mesure du reste avec celle qu’elle avait connue dans le passé).
    L’histoire de la Catalogne, c’est l’histoire d’une résistance et d’une lutte en faveur des droits linguistiques. Et ce qui est intéressant à observer, c’est précisément la bataille pour la langue qui est menée solidairement avec la société civile catalane (y compris la bourgeoisie dirigeante). Très consciente de l’importance de la question linguistique et par les élus, les dirigeants politiques. C’est un trait essentiel.
    Par Henri Boyer : page 28.RAYON 300.71 IDE

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